Logo

>> Alla böcker A-Z

Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori

Av: Hasse Hansson, Sten-Gösta Karlsson, Gert Z Nordström

Bild 

Pris inklusive moms: 247 kr

Antal:

Skickas omgående.

Artikelnummer:9789144042947
Upplaga:1
Förlag:Studentlitteratur AB
Utgivningsdatum:20051228
Mediatyp:Bok/Häftad
Omfång:179 sidor
Vikt (g):468

Om boken

Den här boken tar upp frågor som rör såväl stillbild som bild i samband med film och TV. Författarna behandlar bildspråkets grunder, bild i reklam och propaganda, nyhetsförmedlingens dramaturgi och televisionens berättelser samt diskuterar hur nya medier, som dataspel och kameramobiler, används av ungdomar. I slutet av boken finns ett analysschema som kan användas som en enkel lathund vid undersökningar av bilder, serier, reklam- och nyhetsuppslag samt filmsekvenser. Semiotiken ? vetenskapen om tecken och kommunikation ? är den grundläggande teorin bakom författarnas syn på bildspråk och bildpedagogik. De lägger stor vikt vid samverkan mellan bild och text och vårt seende över huvud taget och vänder sig till alla dem som är intresserade av betydelseskapande processer och bildanalys. Bokens tvärvetenskapliga inriktning gör den speciellt användbar i journalist- och lärarutbildning samt i konst- och filmvetenskap.

Tom kundvagn

Summa totalt:

0 kr